lördag 19 mars 2011

Auto da Fay - Fay Weldon

Jag läser Fay Weldons självbiografi med fascination. Har vi levt i samma värld? Helt klart inte, och jag känner mig som en förlorare.

Fay Weldon har från början levt ett kringfacklande och inte alltid lyckligt liv, men hon har verligen levt! Jag läser trollbunden och minns historiens vingslag och ändå är allt så långt borta från mitt eget universum. Jag vill verkligen rekommendera den här boken, gärna till er som är lite äldre, Fay Weldon är född 1931.

Lite om bokens tekniska framställning:

Bilderna kräver ett glattare papper, eller så måste de ljusas upp betydligt innan de kan tryckas på ett papper av denna kvalitet. Nu är de så mörka så att man på vissa bilder inte ens kan skönja personerna. Eftersom bilderna inte egentligen behövs i direkt anslutning till texten hade de kunnat samlas på ett eget ark med en bättre papperkvalitet. Jag lider verkligen av att inte kunna se bilderna ordentligt.

Översättningen haltar ibland, den engelska ordföljden tar över och gör att min läsning stannar av. Ett exempel: "--- hon var ogift och förmodligen lesbisk fast ingen skulle ha pratat om någonting sådant och vi verkligen aldrig gjorde det." Nu är storyn så spännande ändå så att översättaren Annika Preis är förlåten, men kanske borde man haft en korrekturläsare?

Boken utges på svenska av Massolit Förlag.

Boktipset: Auto da Fay av Fay Weldon

ISBN10: 9186649086

ISBN13: 9789186649081

Inga kommentarer: