torsdag 30 juni 2011

Fruset ögonblick – Camilla Ceder

Denna debutroman utkom redan 2008 och jag hittade den på rea. Det är en deckarhistoria som delvis utspelar sig i Borås och som relativt nybliven boråsare så fångades mitt intresse av detta. Dessutom sker en olyckshändelse eller dråp i Frufällan.

En man mördas brutalt vid sin bilverkstad. Först skjuts han i huvudet och sedan kör en SUV över honom flera gånger. Han hittas av den snart pensionerade Åke som behöver hjälp med bilen och Åke blir så skakad att han åker därifrån innan han ringer polisen. Bilen går sönder, men han har lovat att åka tillbaka så han ringer sin unga granne Seja som ställer upp och hämtar Åke. När hon ser skylten över verkstaden: ”Thomas Edells verkstad och skrot” väcks ett minne till liv och hon känner att hon måste tillåtas få se offret. Därför ljuger Seja och säger att hon varit med Åke vid upptäckten av mordet. Seja utbildar sig till journalist, men är det enda orsaken? Hon börjar sin undersökning vid sidan av polisen.

Berättelsen går i samma anda som många andra svenska deckare. Ibland undrar jag om de svenska deckarförfattarna har gått på samma skrivarkurs och fått samma mall att hälla in historierna i. Upplägget och snuttifieringen – nutid – dåtid – är densamma. Visst är boken lättläst och driven, men jag vill hållas i spänning ända till slutsidorna och inte få veta vem som är förövaren när jag bara har läst halvvägs. Det kanske inte är tänkt att jag ska lista ut historien, men eftersom de flesta deckare är så lika varandra så går det inte att låta bli.

Men som sagt, det är trevligt att läsa om orter som känns bekanta.

Adlibris Pocket

ISBN10: 9146219943
ISBN13: 9789146219941

Inga kommentarer: