onsdag 29 juni 2011

Mörkrets alla färger – Peter Robinson

När jag är på väg till sommarstugan så upptäcker jag att Bokia i Knalleland har rea på vissa böcker, bara 40 kronor för en inbunden bok. Här är en av de deckare jag plockade på mig.

Jag har lästa alla tidigare böcker av Peter Robinson om poliserna Alan Banks och Annie Calbot så det var en riktig höjdare att hitta denna på rea. Den är bra! Jag gillar engelska deckare, framför allt för att de inte är späckade med händelser hela tiden utan även ger en vissa miljöbeskrivningar. I den här boken börjar det som i de flesta med att en människa hittas död.

Det är några skolbarn som hittar i man hängande i träd i skogen vid Eastvale. Han identifieras som scenograf Mark Hardcastle och allt tyder på att han har tagit sitt liv. När Calbot och kollegan Winsome intervjuar folk på amatörteater får de veta att Mark levde tillsammans med en annan man, Laurence Silbert, och när poliserna kommer hem till Silbert upptäcker de att han blivit brutalt mördad. Banks kallas genast hem från sin semester, poliserna är som vanlig underbemannade.

Silbert var spion åt MI6, men numera pensionerad (eller var han fortfarande verksam?). All teknisk bevisning visar att Hardcastle mördade sin älskare Silbert och sedan tog sitt liv. Locket läggs på och utredningen avslutas abrupt efter påtryckningar uppifrån. Banks kan inte riktigt svälja historien och hans försiktiga förfrågningar drar igång ett oväntat och dramatiskt händelseförlopp.

Jag sträckläser boken och ser fram emot nästa deckare av författaren.

ISBN10:  9185419044
ISBN13:  9789185419043

Adlibris

Inga kommentarer: