måndag 8 augusti 2011

Underbar och älskad av alla – Martina Haag


Boken med undertiteln (och på jobbet är det också jättebra) är en kanonbra sommarläsning. Jag såg Martina Haag på TV i Sommarkväll och sedan hittade jag hennes bok i pocket och det har jag inte ångrat. Jag har sällan haft så roligt.

Skildringen av hur Isabella oförtrutet och optimistiskt söker jobb på jobb som skådespelare och vägrar att låta sig nedslås är obetalbar. Framför allt när hon lyckas få ett jobb på Dramaten genom att ange att hon är utbildad akrobat (hon kan knappt slå en kullerbytta). Jobbet får hon eftersom en viss scen kräver akrobatik och de andra skådespelarna inte klarar den biten. Nu försöker hon utbilda sig till akrobat inom några veckor, samtidigt som hon slingrar sig ur repetitionerna av den speciella scenen.

Så blir hon kär i Micke en skådespelare och alfahanne. Hon tror att hon är den enda, men när sanningen går upp för henne så är dumpningen av Micke helt i särklass. Det är nog så vi alla drömmer om att göra, om vi bara vågade.

Boken har också filmats med Martina Haag i rollen som Isabella. Jag måste bara få tag i den filmen, jag hoppas den är lika bra som boken.

ISBN10: 9164201945
ISBN13: 9789164201942

Finns på Adlibris

Inga kommentarer: