torsdag 27 oktober 2011

Katten som inte dog – Inger Frimansson

Jag vet inte om jag vill kalla den här boken för deckare, snarare en roman – en psykologisk roman som håller spänningen uppe. Inger Frimansson skriver om en oförlåtlig och oöverlagd handling i stundens hetta och konsekvenserna därav.

Ett medelålders stockholmspar befinner sig i sin ensligt belägna sommarstuga i Västergötland. De har hört att två farliga rymlingar från Tidaholmsanstalten kan finnas i närheten. Deras relation har börjat svalna och alkoholkonsumtionen öka. När de förstår att någon finns i deras uthus blir kvinnan ursinnig och stegar iväg, greppar yxan från huggkubben och öppnar uthusdörren.

Jag har tidigare läst både ”Godnatt min älskade” och ”Skuggan i vattnet” (som är en fristående fortsättning av Godnatt min älskade) av samma författare och även om den här boken är mycket bra, så gillade jag de två andra böckerna något mer.

Inger Frimansson är en fantastisk författare och jag är glad att jag har så många av hennes böcker kvar att läsa.

ISBN10: 9172636696
ISBN13: 9789172636699


Inga kommentarer: