söndag 23 oktober 2011

Lärjungen – Hjorth Rosenfeldt

Jag känner mig lurad! Jag läser och känner igen handlingen, dvs. jag vet precis hur allt kommer att gå. Jag börjar fundera om boken är ett plagiat av någon annan, men så kommer jag på det. Den gick ju som TV-film för ett bra tag sedan ihop med att den första bokens film kördes. Filmen måste ha kommit före boken, men ingenstans står det att boken baseras på filmen eller om det är tvärtom. Lite småilsken blir jag, för historien är OK. Men gör inte så här! Det är lite fult, faktiskt.

Har du inte sett TV-filmen så har du behållning av boken, författarna skriver bra och det är en spännande historia de berättar. Hjälten är en s.k. anti-hjälte, Sebastian Bergman, en sexmissbrukande skitstövel som i den här berättelsen blir lite stukad, men tar sig på slutet. Har du däremot sett filmen, så strunta i boken!

ISBN10: 9113033980
ISBN13: 9789113033983


Inga kommentarer: