söndag 13 november 2011

Vart tog den söta lilla flickan vägen – Åsa Lantz

Jag lånade boken på biblioteket, jag blev nyfiken när jag läste recensionen i BT av den andra delen i trilogin ”Vår man i Shanghai”. Dessutom är Åsa Lantz född i Sandared, men numera bosatt i Göteborg och jag ville läsa en ”boråsförfattare”.

Boken är en s.k. tegelsten, hela 638 sidor, så det tog ett tag att läsa igenom den. Det är en hårdkokt triller eller spänningsroman om man så vill. Språket flyter lätt, men något stackatoaktigt och spänningen stiger och jag måste bara läsa vidare. Trots det känns det inte riktigt som det är en bok i min smak, kanske för att den på något sätt förlorar verklighetskänslan och snarare hamnar i actionkategorin (det känns som den är skriven med tanke på att eventuellt filmas). För mig blir inte personerna riktigt levande och jag kan inte ta dem till mig. Jag tycker mig se en likhet med Stieg Larssons böcker i det att huvudpersonen är en tuff, vacker kvinna som råkat ut för vidrigheter (Lisbeth Salanders motsvarighet) och dramatikern Viggo Sjöström som får leka utredare (motsvarigheten till Larssons journalist).

”I stort sett alla delar av min berättelse, var och en för sig, är sanna någonstans i världen”, skriver Åsa Lantz själv i efterordet till boken.

Yi Young kommer till Sverige med löfte om utbildning, men en annan verklighet väntar henne. Flera år senare gör hon en dokumentär i tre delar som sänds i SVT. Den första delen avslöjar inget, bara antyder och avslutas med närbild på Yis stympade kön. Efter den första delen mottar Yi ett paket med ett aborterat foster i en burk. Hennes sambo och filmare begår självmord och Yi går under jorden. Många känner sig hotade av dokumentären, mäktiga män och kvinnor i både näringsliv och politik.

Det är en brutal berättelse med många lösa trådar som Yis vän Viggo Sjöström försöker reda ut.

ISBN10: 9100102849
ISBN13: 9789100102845


Inga kommentarer: