fredag 2 december 2011

Den felande länken - Stefan Tegenfalk

Så har jag då äntligen kommit till den avslutande boken i trilogin: Vredens tid, Nirvanaprojektet och Den felande länken. Jag blir inte besviken. Det här är en rafflande thriller eller deckare som inte liknar någon annan. Men, läs inte bara en bok utan börja från början i rätt ordning, och läs dem med inte alltför lång tid emellan.

Kriminalkommissarie Walter Gröhn och assistenten Jonna de Brugge är nu bortkopplade från fallet, men kan inte riktigt släppa taget. Walter tar semester och reser till Frankrike för att leta efter den mystiska Colette Rousseau, som såvitt han vet är den enda överlevande efter att huvudpersonerna i Nirvanaprojektet avrättats. Han får hjälp av polisen i Frankrike, men är det den rätta Colette han får träffa på ett sjukhus?

Jonna de Brugge har dåligt samvete för att hon ställt till det under stormningen av en husvagn i jakt på gangstern Tor Hedman. En internutredning är på gång. Hon rör sig inte inom lagens ramar utan involverar en hacker och journalist för att försöka slå SÄK på fingrarna och få fatt på namnet på den lejda mördare som likviderat Nirvanaprojektets huvudmän. Under tiden har Tor Hedman andra bekymmer. Han kommer att överföras till en anstalt och vet att hans tid är utmätt. Goltuppar blir inte långlivade.

Colette transporteras till Sverige under stor sekretess. I sista stund efter landningen på Arlanda ändras transporten från bil till helikopter. Trots detta hinner mördaren ändra taktik och helikoptern skjut ner. Men är det den riktiga Colette som dör, hon som är den felande länken mellan tro och vetenskap.

Boken är en riktig bladvändare och jag slukar den. Tack Stefan Tegenfalk för en riktigt bra och spännande trilogi!

Jag gratulerar Massolit Förlag som knutit denna författare till sig. Jag läser på förlagets hemsida att SVT förvärvat optionsrätterna för filmatisering. Jag ser fram emot att även få se filmerna!

ISBN10: 9197881880
ISBN13: 9789197881883

1 kommentar:

Maria Minaboktips.se sa...

Jag tolkar inte den avslutande epilogen som att den riktiga Colette dör. Tvärtom! Läs och kommentera gärna mitt inlägg om boken! Hälsningar Maria
www.minaboktips.se