lördag 17 december 2011

Gustavs grabb - Leif GW Persson

Det här är en självbiografi som känns riktigt äkta. När jag läser den så hör jag författarens röst och det känns nästan som jag satt bredvid och fick delar av hans liv återberättat för mig. Den röda tråden är klassresan, som Persson uppehåller sig mycket vid, att han fick möjligheten att studera och på så sätt få ett materiellt sett bättre liv.

Men, är det så viktigt att tjäna pengar och frottera sig i de övre skikten. Att leva ett liv som bränner ljuset i båda ändarna, när man haft möjligheten att välja? Leif GW Persson är bara tre år äldre än vad jag är, men när jag läser om hans pillertrillande blir jag förskräckt.

Författarens komplicerade förhållande till sin mor har också påverkat honom, som kompensation har fadern varit en förebild och stöttepelare. Hans besvikelse över och nästintill hat till modern är stort. I gengäld genomsyras boken av kärleken till fadern. Men moderns både inbillade och verkliga sjukdomar skapade en ångest som följt honom under hela livet. Här kan jag känna igen mig, rädsla och otrygghet som uppstår i barndomen blir en ständig följeslagare livet ut.

Det fanns gott om kamrater under barn- och ungdomsåren och Perssons inte helt lagliga vägar att tjäna egna pengar lockar till småleenden. Och framför allt så ger det en insikt om att vi kanske inte ska döma våra ungdomar så hårt, det hör nog till att trampa över en och annan gräns under utvecklingsåren.

Jag läser också med intresse om Geijeraffären, visst kommer jag ihåg den, men utan att den egentligen engagerade mig på den tiden det begav sig. Nu får jag mera kött på benen och lite insikt i journalisternas roll och att Persson var en av dem som råkade illa ut under den här tiden. Det var så illa att han tänkte ta sitt liv. Som väl är kom han på bättre tankar. Geijeraffären var orsaken till att Persson skrev sin första roman ”Grisfesten”, och i efterhand får vi vara tacksamma för att författaren i honom väcktes. Ett författarskap som också gått i arv till hans dotter Malin Persson Giolito, som även hon skriver intressanta och läsvärda böcker.

Den här självbiografin är mycket välskriven och lättläst. Den är ett måste för alla oss om älskar att läsa om verkliga människor som omväxling till fiktionens värld.

ISBN10: 9100126845
ISBN13: 9789100126841

Adlibris och Bokus

Inga kommentarer: