torsdag 30 augusti 2012

Rosor, min kära, bara rosor - Mark Levengood


Underbart är kort, alldeles för kort, det är något som verkligen gäller Mark Levengoods böcker. De är inte på så många textsidor, men de innehåller den finska melankolin, den stillsamma humorn och underfundigheter som gör att jag bara älskar dem. Det gäller att se det roliga i de vardagliga händelserna. Det är något vi alla borde göra.

Här blandar Mark vilt från sin barndom, ungdom och fram till bokens 47-åriga man. Han hoppar fram och tillbaka mellan dåtid och nutid, men boken hålls ihop av årstiderna och börjar och slutar med gungande i en lekparken, som barn och som vuxen. Jag förstår Mark Levengood, jag älskar också fortfarande att gunga.

Så har vi tyngdlagen som gör att allt dras neråt när vi blir äldre, ”allt blir så rynkigt och skrynkligt och utdraget, och på något sätt suddas skillnaderna ut mellan man och kvinna”, filosoferar Mark. Han betraktar ett naturistpar som plötsligt befinner sig i en bergsskreva. ”Man måste beundra dem lite. Dels för att de lyckas hitta rätt bland all den där lösa huden, men framför allt för att de har lusten.”

Jag skrattar när jag läser om hösten som nalkas och att om man är sommarkatt så vet man att ens dagar är räknade. Mark tycker att en sommarkanin vore bättre, kaninkött är gott och då kommer ju kaninen till nytta på hösten.

Boken illustreras av Ilon Wikland och tillägnas vännerna Henrik och Pia. Undrar vilka de är? Jag vill också vara vän med Mark Levengood. Jag vill inte avslöja för mycket om innehållet, utan du måste bara läsa den själv. Här finns både kända och okända personer och resor till när och fjärran och framförallt Sverige och svenskarna och den som de kallar Jante. Boken är en perfekt gåva till den som har allt!


Inga kommentarer: