onsdag 5 september 2012

Dandy - Jan Guillou

Andra boken av Jan Guillous stora projekt att berätta 1900-talets historia i lättsam romanform är nu ute. Jag såg förresten intervjun av Jan Guillou i går kväll i programmet Min sanning. Mycket intressant.

Boken Dandy når inte riktigt upp till samma nivå som Brobyggarna enligt min mening. Dandy har en något mjukare framtoning. Här skildrar Jan Guillou homosexuell kärlek, konst, kultur och den fria kärleken i Bloomsburygruppen. Den helt klart läsvärd.

Jag har skrivit om den på Litteraturmagazinet - en utmärkt nättidning där du hittar nya recensioner och artiklar varje dag:

http://www.litteraturmagazinet.se/jan-guillou/dandy/recension/viola-kondracki

Adlibris Bokus

2 kommentarer:

Forever young sa...

Skäms att skriva det, men jag fick Brobyggarna i present för snart ett år sedan och jag har inte läst den än. Ska börja på den snart.

Jag har ju äntligen läst Hungerspelen, en toppenbra bok, tät, spännande och välskriven och Cirkeln, en lite tjatig bok med stereotypa karaktärer och som vuxen har i alla fall jag svårt att "köpa" storyn.

EvaB sa...

Jag ligger också efter! Brobyggarna ligger fortfarande i olästa högen hos mig.