måndag 20 maj 2013

Jag var barn i Gulag

I går kväll såg jag intervju med Julian Better i Babel. Han är lika lågmäld som han framstår i boken. Han har främst skrivit boken för sina barn, för det är viktigt att ha rötter, att ha en historia.

Själv satt jag i mitt sommarhus och såg programmet och tänkte: Vad bra att jag sända in min recension till Litteraturmagazinet innan jag åkte. För det här är en viktig berättelse (ja, jag vet att många avskyr att jag säger att en bok är viktig, men sanna berättelse ÄR det). Vi måste förhindra att historien upprepar sig!

Tänk att födas som fånge, att växa upp som fånge, men inte ha det klart för sig därför att barnet vet inget annat. Barnet har inte sett någon annan verklighet. Att inte ha varken leksaker eller orka leka. Energin går åt till att försöka hitta mat och överleva. Läs min recension på Litteraturmagazinet och läs boken:

http://www.litteraturmagazinet.se/julian-better/jag-var-barn-i-gulag/recension/lm

Adlibris Bokus

Inga kommentarer: