onsdag 11 september 2013

En oväntad vänskap - Abdel Sellou

Det här är "feelgood" när den är som allra, allra bäst. Och den bygger på verkligheten berättad av de två huvudpersonerna. Philippe Pozzo di Borgo är den rike mannen som blivit helförlamad efter en olycka och får Abdel Sellou, en småkriminell ung man som motvillig personlig assistent.

Filmen (som jag faktiskt inte sett) bygger på Philippes berättelse. Boken däremot bygger på Abdel Sellous egen berättelse, där han för första gången berättar om sin barndom och uppväxt.

Boken är verkligen läsvärd. Vill du läsa min recension så hittar du den på Litteraturmagazinet:
http://www.litteraturmagazinet.se/libris-forlag/en-ovantad-vanskap/recension/viola-kondracki

Adlibris Bokus

1 kommentar:

Lisbeth sa...

Jag har sett filmen och den var helt underbar. Ofta så tycker jag att har jag läst boken så känns det fel när jag ser filmen och tvärtom. Jag kan varmt rekommendera filmen
Kram