tisdag 6 maj 2014

För in de döda - Hilary Mantel

Hilary Mantel skriver som ingen annan. Hon lyckas få mig att se en redan mycket omskriven tid med helt nya ögon. Det gör hon genom att ge Thomas Cromwell huvudrollen och låta mig uppleva allt genom honom, hans tankar, hans inre monologer och hans åsikter om tiden och folket.

Jag har läst både Wolf Hall och För in de döda. Persongalleriet är rätt så krävande i båda böckerna, speciellt som var och varannan mansperson heter Thomas. Det finns en personförteckning i böckernas början, och det kan bli en hel del bläddrande.

Med TV-serien The Tudors i gott minne slapp jag bläddrandet. Visserligen känner jag till den här tiden, men en hel del personer och namn hade fallit ur minnet. Jag ser sällan på serier på TV och jag missar alltid avsnitt, så därför brukar jag köpa hela serien när det kommer ut en box. The Tudors är en såpa, som inte alltid är riktigt historiskt korrekt, men den är mycket servärd! De extravaganta och vackra kläderna är en njutning för ögat och gör både män och kvinnor attraktiva.

För in de döda utspelar sig under knappt ett år, men det är ett händelserikt år, och med Hilary Mantels formuleringskonst blir berättelsen mycket intressant och engagerande. Det här det år som kungen tröttnat på Jane Boleyn och försöker finna en väg ut ur äktenskapet. Även om hans handlingar i dag verkar grymma, så ger Hilary Mantel en annan bild av kungen och samtiden.

”Ingen kan begripa en mans fantasier och Henrik är ingen horkarl, har inte tagit sig många frillor. - - - Kungen behandlar inte sina sängkamrater illa. Han är inte den sortens man som avskyr en kvinna sedan han väl ägt henne.”

Det är genom Thomas Cromwell vi lär känna tiden och samhället och kungens och religionens makt. Cromwell är nu kungens sekreterare och den som har kungens gunst får också en viss makt och rikedom. Samtidigt är det som att gå på slak lina, intriger och maktspel hör till vardagen. Huvuden rullar.


Läs min recension av För in de döda på LitteraturMagazinet.



Inga kommentarer: