tisdag 27 maj 2014

Jungfrustenen - Michael Mortimer

Det är sällan jag läser äventyrsromaner, men ibland så ... Förra gången det hände var när jag läste Da Vinci-koden av Dan Brown.

Bakom pseudonymen Michael Mortimer döljer sig Daniel Sjödin och Jerker Virdborg och även om jag misstänker att klirr i kassan kan ha något med att de valde den här genren, så tror jag att de faktiskt har haft riktigt roligt när de skrev den.

Här händer det grejer, även om jag har lite svårt att svälja monstertrutarna (fåglar). Baksidestexten lovar en gripande och lekfull thriller. Visst är den lekfull, men gripande?

Berättelsen tar avstamp i blomsterkungen Linnés och framför allt hans lärjunge Solanders äventyr och katalogisering av växter. Linné försökte även katalogisera stenar, mineraler och fossil. Det är här som författarna hittar ingången till romanen Jungfrustenen och den första boken i en planerad serie på sex. Bok nummer två heter Fossildrottningen och har precis kommit ut från förlaget.

Vad vore en äventyrsroman om den missade Nobelfesten? På festen blir en rysk nobelpristagare spektakulärt mördad, hans ögon exploderar oförklarligt, direkt efter att han lämnat ett mystiskt tungt skrin till studenten Ida Nordlund. Ida får en kryptiskt samtal från sin mormor Alma i Ryssland och hon flyr Stockholm. Nu börjar katt- och råttaleken för att ta reda på vad som egentligen händer. Varifrån kommer de enorma trutarna som verkar anfalla när inte stenen är i sitt isolerade skrin och varför uppför sig vargarna så underligt.

Du som gillar äventyr och fantastik har en rafflande resa framför dig.

Adlibris Bokus Fritz Ståhl







Inga kommentarer: