måndag 9 juni 2014

Den sista kejsarinnan av Kina - Jung Chang

Starka kvinnor har funnits i alla tider. Historien har bara försökt begrava dem eller ge dem ett mindre bra eftermäle. Jung Chang har med den här biografin eller historieskrivningen förändrat synen på Cixi, konkubinen som med en maktkupp i maskopi med änkekejsarinnan tog makten i Kina år 1861 efter kejsar Xianfeng.

Det är stark och rättrådig kvinna som framträder. Hon har en politisk skicklighet som är få förunnad. Naturligtvis gör hon även missbedömningar, österländska urgamla seder krockar med de västerländska. Hon lägger grunden för moderniseringen av det urgamla samhället och försöker närma sig västvärlden. Hon stärker kvinnornas ställning, förbjuder att deras fötter binds och deformeras. Hon ger Kina tryckfrihet.

(Mao omkullkastar Cixis reformer, ändå är det han som är ihågkommen.)

När Cixi börjar styra i Kina gör hon det bakom en skärm, så att hon inte syns för männen. Hennes unge son är kejsare, men det är hon som tar besluten. I slutet av sin regeringstid låter hon konstnären Katherine Carl måla sitt porträtt till världsutställning i St. Louis 1904, och sitter öppet på tronen. Hon tillåter också en manlig fotograf att ta bilder.

Jag tog med mig boken till stugan med förhoppningen att jag skulle titta i den ibland, men blev helt fascinerad av Cixis livsöde. Jag hade vaga minnen av boxerupproret, utan att egentligen veta något mer. Kina har varit som en blind fläck för mig. Med den här boken får jag inte bara Cixis historia utan en bra bild av det kinesiska samhället och omvärlden.

Jag åkte till Kina på en rundtur år 2005 och besökte bland annat sommarpalatset (Cixis "sommarstuga" som hon byggde med pengar hon "lånade" från allmänna medel). Bilden här nedan är min egen som jag plåtade då. Området var oerhört vackert!

Adlibris Bokus Fritz Ståhl



Inga kommentarer: