söndag 15 mars 2015

Stormfågel - Conn Iggulden

Boken är den första i berättelsen om Rosornas krig. Det krig som också lämnat inspiration till succéserien Game of Thrones.

Henry VI, en svag kung i en orolig tid. Han var den enda arvinge Henrik (Henry) V lämnade efter sig och kröntes redan som åttaåring till kung. Henry VI var klen, både fysiskt och psykiskt, och så här långt efteråt är det svårt att veta vad han egentligen led av. Kungen förlitade sig på Gud, han bad oavbrutet. Den här tiden blir inledningen till det som kallas ”Rosornas krig” i England. Som tur är får kungen en kraftfull maka i Margareta av Anjou trots att hon bara var 15 år när äktenskapet ingicks.

Jag giller Conn Iggulden, till en viss del måste jag tillstå. Författaren har en förkärlek för krigsscener och det passar inte mig. Sett ur den synpunkten är hans skildringar mera lämpade för den manliga läsekretsen – vill författaren nå en bredare publik kanske det vore lämpligt att krympa just de här delarna. Själv började jag bläddra förbi krigsscener som pågick i all oändlighet.

Bortsett från dessa delar så fångar Conn Iggulden mig helt. Berättelsen är ett drama på hög nivå och de historiska personerna blir till kött och blod. Översättaren har bestämt att inte översätta namnen till svenska motsvarigheter (och det tackar jag för). Jag förstår faktiskt inte varför vi översätter originalnamn till svenska när det gäller germanska språk. Men, i det här fallet underlättade det inte direkt - eftersom jag inte hade riktigt kläm på den här tiden - även om det fanns släktträd i boken. Richard verkade ha varit ett populärt namn.

Trots denna lilla stötesten (svårt att i början få kläm på vem som var vem)  måste jag erkänna att skildringen är spännande och jag ser fram emot nästa del i berättelsen. Conn Iggulden ger oss historia som fastnar och jag uppskattar att han i slutet på böckerna skriver om vilka historiska händelser han tummat på, flyttat i tiden eller broderat ut för att få till en sammanhängande roman.

Adlibris inbunden pocket ljudbok cd Bokus inbunden pocket cd


Inga kommentarer: