tisdag 14 april 2015

Jordstorm - Mons Kallentoft

Ett sjudagarslån på biblioteket. Jag valde boken eftersom titeln och framsidan påminde mig om TV-serien Jordskott. Boken hade naturligtvis ingen likhet med den, men jag blev glatt överraskad av den. Visserligen är berättelsen grym - det känns som om dagens deckarförfattare tävlar i ondska och brutalitet – men Mons Kallentofts sätt att skriva och berätta skiljer historien från mainstreamfåran.

Samhället är grymt och likgiltigt. En omvänd sverigedemokrat mördas, men var han omvänd? Vänsteraktivister känner sig hotade. Muslimer hatas eller ses med skepsis. Är allt vad det ser ut att vara? En bild av samhället i dag, eller kanske i morgon, jag vet inte. Men skrämmande är det!

Mitt i allt har en ung flicka försvunnit och kriminalaren Malin Fors ser tecken som tyder på att mordoffret och den försvunna flickan kan ha någonting gemensamt. Flickan kan fortfarande vara vid liv, det blir en kamp mot klockan.

Jag sträckläste. Helt klart en deckare i min smak.






Inga kommentarer: