måndag 13 juli 2015

Gastkramande spänning i semestertider

En mörk och förvriden flod – Sharon Bolton


Sharon Bolton är en av dessa fantastiska brittiska deckarförfattare - så om du inte har läst henne ännu så har du en fantastisk läsupplevelse framför dig. Jag har tidigare läst två böcker av henne och jag gillar hennes sätt att skriva. Berättelsens gestalter blir levande för mig, jag ser omgivningarna och jag känner stämningen!

Seriemördare är populära i den här genren och så även i den här berättelsen. Dessutom har flera sett något som de säger vara en sjöjungfru, även om promillehalten kanske påverkat omdömet. Men – Lacey Flint har också sett en mänskligt ansikte dyka upp i floden för att i nästa sekund vara borta och inte synas till igen.

I nästan två månader, ända sedan Lacey köpte och flyttade till segelbåten, har hon simmat i floden varje morgon under högvatten. Det är inte att rekommendera, flodvatten i munnen kan ge dig gud vet vad vilka sjukdomar. Hon håller huvudet högt och munnen stängd. Floden är mörk och djup och den är hårt trafikerad.

Den här morgonen är hon ensam, annars simmar hon tillsammans med sin båtgranne – alltid samma sträcka, fram och tillbaka. Båda är goda simmare. Denna morgon när hon vänt och är på väg tillbaka ser hon en rörelse i vattnet. En annan simmare? Då hon närmar sig inser hon att det är en kropp inlindad i linneremsor och förankrad i en skaldjursbekädd stolpe. Liket har legat i vattnet länge – men, den fanns inte där när Lacey simmade ut.

Bolton bygger skickligt upp stämningen. Jag både ser och hör floden. Jag hör samma ljud som Lacey hör i mörkret när hon lagt sig för att sova. Ljudet av något som rör sig i vattnet, men när hon smyger upp på däck med ficklampan finns ingen där. Bara en leksaksbåt. ”Lacey, Lacey” hör hon svagt när hon lagt sig i mörkret.

Det är en spännande berättelse och en sann bladvändare!

Sharon Bolton hör till mina favoriter och de två deckare jag läst tidigare av henne har jag recenserat på LitteraturMagazinet Livrädd och Odödlig.



Inga kommentarer: