måndag 28 september 2015

Stenhuggarens dotter – Ewa Klingberg

Boken är den sjunde delen i romanserien ”Släkten”. Delarna skrivs av olika författare och vi läsare får följa en släkt och en rings kringelkrokiga vägar genom släktled och århundraden. Böckerna är sinsemellan väldigt olika - jag bara läst två delar tidigare – den enda likheten är att huvudpersonerna är starka och självständiga kvinnor och handlingen förlagts i historisk miljö. Historien är nu framme vid andra hälften av 1200-talet.

Nu heter huvudpersonen Sissela Konradsdotter och är något så ovanligt som en kvinnlig stenhuggare. Hennes far är välkänd stenhuggarkonstnär och hans berömmelse gör att fadern kallas till kungen och Sissela följer med på resan.

Jag läste boken, men blev inte riktigt ”fast” i berättelsen. Det kändes som att läsa en veckotidningsroman och jag får lov att erkänna att jag läste den på så vis också, lade den ifrån mig rätt ofta och tog upp läsandet någon dag senare.

Jag tycker att den historiska förankringen väger lite för lätt. Visserligen finns här kamp om makten, frillor och frillobarn, men ändå är det svårt att få grepp om tidsepoken och de historiska personerna.

Språket i boken flyter lätt. Den är romantisk och den finner säkert många läsare som gillar den typen av berättelser.

Tack Historiska Media för recensionsexemplaret!

Adlibris Inbunden Bokus Inbunden 

Inga kommentarer: