måndag 18 januari 2016

Bluffen – Unni Drougge och Northug en biografi – Sverre M. Nyrønning

På Borås stadsbibliotek skyltar man ofta i hyllor med böcker och det gillar jag. Det är mycket lättare att få syn på en bok som jag tror kan vara intressant och som jag kanske inte lånat annars. Det hände med de här båda böckerna, men de kanske inte riktigt uppfyllde mina förväntningar.

Bluffen - Unni Drougge


Jag har läst ett par av Unni Drougges böcker om Berit Hård och gillat dem, men den här hade jag inte läst. ”Denna roman är till 100% fiktion, och inte på något sätt baserad på sanningen eller saker som hänt i verkligheten. Namn på riktiga personer, platser och händelser är endast inkluderade för att skapa realism i historien.” läser jag på försättsbladet.

Någon riktigt deckare är det inte, snarare en känga till bokvärlden och den årliga bokmässan där förläggare, författare och journalister och andra mediekåta inbjudna trängs i minglet. Den är bitvis rätt så rolig, Drougge har driv i pennan, och hennes huvudperson Berit Hård och hennes keldjur ormen är suveräna. Det är också roligt att läsa om Jan Guillou och Leif G.W. Persson, för även om inte Drougge hade låtit dem vara med som namngivna personer i boken, så hade de varit lätta att känna igen på gester och manér. Och i hela romanhärvan får författaren Unni Drougge också plats. Finns det fler böcker där författaren låter sig själv, namngiven, bli en rätt så omfattande romangestalt? Ja, hon driver med sig själv också.

Boken blir bättre ju längre jag tänker på den. Jag var så inställd på att läsa en regelrätt deckare, så det tog ett tag innan jag insåg berättelsens potential.

Bokus Inbunden Pocket MP3 (CD) MP3 Nedladdning Adlibris Inbunden Pocket  


Northug – en biografi - Sverre M. Nyrønning


Nu kan man ju faktiskt fråga sig varför jag valde den här boken. Jag är inte speciellt idrottsintresserad, men Northug har väl inte undgått någon, och jag ville få en inblick i vad som driver en sådan vinnarskalle. De poppar ju upp ibland – vem kommer inte ihåg Ingemar Stenmark.

Boken inleds med fyllekörningen. Den får ta upp en stor del av den inte alltför omfattande historien. Visst förstår jag att just den idiotin kunde ha satt stopp för fenomenet Northug, men det är inte den biten som intresserar mig. Däremot framgår hur mycket familjen och framförallt pappa John betytt för Petters framgångar. Mycket av underlaget till boken kommer från pappa John.

Brytningen med landslaget behandlas också och framförallt det lukrativa sponsoravtalet med Coop.

I övrigt tycker jag boken är en hyllningsskrift och snarare liknar ett reklaminlägg än en biografi. Kanske kommer den åsikten från att jag inte heller begriper mig på sporten. Vad sjutton är en inspurt? Kommer den före själva spurten? Ja, ni ser. Jag vet ingenting.

Men inget förtar Petter Northugs storhet inom idrottsvärlden, men jag hade gärna sett en biografi som trängde närmare in på människan Petter Northug.

Inga kommentarer: