onsdag 27 januari 2016

Furioso – Carin Bartosch Edström

Jag kastade mig över boken på biblioteket för jag har tidigare läst ”Kassandra” av samma författare. Även denna gång bedåras jag av omslaget, så vackert och så illustrativt, precis som omslaget till ”Kassandra”. ”Furioso” är författaren debutbok. Carin Bartosch Edström är utbildad tonsättare.

Mina förväntningar var lite för högt ställda, det gäller att komma ihåg att det här är en debut. Jag tycker nog att den hade mått bra av att förkortas rätt rejält. Det är en s.k. pusseldeckare, men första halvan av boken går åt till att bygga upp stämningen, så det känns nästan som två olika böcker.

Furioso är en stråkkvartett bestående av Louise, Helena, Anna och Caroline. En skivinspelning måste göras innan konserterna startar. Louise och den betydligt yngre Caroline är ett par och de önskar sig ett kärleksbarn (eller kanske bara Louise). Problem börjar redan när Caroline upptäcker att inseminationen lyckats. Louise klämmer sina fingrar i dörren och måste leta efter en ersättare till skivinspelningen. Hon väljer sin gamle vän, den välkända och berömda solisten Raoul Liebeskind. Caroline surar, hon gillar honom inte.

För att det här ska bli en riktig pusseldeckare så isoleras romanens gestalter på en ö ett par timmars båtresa från staden. Louise och hennes kusin Peder äger en den och där finns en gammal ”grosshandlarvilla”, ateljé och inspelningsstudio. Hit kommer de fyra kvinnorna och Raoul (historiens kvinnotjusare) för att öva, sedan kommer ljud- och inspelningstekniker att ansluta. Spelet kan börja.

Första halvan av boken dryper av åtrå, förhoppningar, besvikelser, erotik och hemligheter. Ändå känner jag inte riktigt att jag kan ta någon av romanens personer till mig, de förblir ganska främmande. Raoul springer runt som tuppen i hönsgården och klappar om än den ena än den andra. Det blir inte enklare för att han varit förlovad med en av musikerna och haft ett tjugoårigt långt hemligt förhållande med en annan, trots att båda var gifta. Och så går Caroline och faller handlöst för hans förförelsekonster. Det smygs ordentligt i buskarna.

Först i bokens andra halva träder djursholmspolisen Ebba Schröder in i handlingen. Även hon och framför allt hennes kollega Vendela tillhör de välbeställda, Vendela är dessutom adlig liksom flera i Furiosoensemblen. Allt utspelar sig i en överklassmiljö. Inte ens Ebba kan jag tycka om, hon ger sken av att vara en översittare och urskuldar sina pikar till Vendela med att hon vill hennes bästa för att hon ska bli en bra polis. Vendela verkar mera mänsklig, men när även hon har svårt att tygla sina erotiska känslor för en misstänkt gärningsman/kvinna, då ger jag nästan upp.

Den här handlingen hade nog passat bättre på en teaterscen. Dialogen är bitvis rapp och medryckande. Det är musik, sex och ond bråd död.

Bokus Pocket E-bok MP3 CD  Adlibris Pocket  

Inga kommentarer: