tisdag 29 mars 2016

Det är något som inte stämmer - Martina Haag

Jag har medvetet inte läst vare sig recensioner i tidningar eller bloggar innan min köplats och väntan på lånet från biblioteket infriades. Jag ville läsa boken med ”opåverkat” sinne. Jag visste att det var en roman om skilsmässa som hade många paralleller till den offentliga skilsmässa som författaren fick genomlida.

Efter att ha läst boken högaktar jag Martina Haag, för detta är inte något hatiskt inlägg mot hennes man eller män i allmänhet. Boken skildrar smärtan. Den smärta som i stunden förvrider tankarna att bli mörka – samtidigt är boken en berättelse om att gå vidare. Efter ett långt äktenskap slängs den part som blir över ut i en verklighet där hon/han inte känner igen sig. När någon varit en del av ett parförhållande under lång tid så upplever man sig som stympad, förutom den rent fysiska saknade efter partnern. Livet faller samman.

I romanen åker huvudpersonen Petra till fjällvärlden för att jobba som stugvärd i Ráhnukka och samtidigt skriva en bok. Men framförallt för att gå vidare, uppfinna sig själv och börja se framåt. Berättelsen handlar om naturen och de gäster som kommer längs vandringsleden blandat med tillbakablickar på det som hänt. Anders är Petras exman och långt innan Anders talade om att han hittat en annan, säger Petras intuition att det är något som inte stämmer. För visst insåg hon att något var fel, precis som vi alla gör – men ofta blundar och ursäktar.

Jag tycker att Martina Haag har skildrat skilsmässans vånda och ångest på ett gripande sätt, samtidigt som boken är hoppfull om framtiden och framhåller att barnen är det viktigaste. Det är viktigt att kunna kommunicera för barnens skull. Det är viktigt att gå vidare och att förlåta.

Detta är enligt min åsikt Martina Haags bästa bok.

Adlibris Inbunden Pocket Bokus Inbunden Pocket 

Inga kommentarer: