lördag 2 juli 2016

I am Pilgrim – Terry Hayes

Jag lånade boken på biblioteket och insåg ganska snart att den här har jag ju läst tidigare, eller i alla fall försökt. Jag tröttnade visst förra gången efter ca hundra sidor. Nu är jag i sommarstugan och har läst de andra böckerna jag hade med och ger därför pilgrimen en ärlig chans.

Det är en ganska spännande och intressant bok, även om den handlar om en f.d. agent, som här återberättar händelserna. Jag läser normalt inte spionhistorier. Jag är lite allergisk mot ”övermännen” och de vackra kvinnorna. Men står man ut med det, så är det här en riktigt bra berättelse.

Här finns förutom agenthistorien även en kriminalhistoria och den ger boken en rafflande inledning. Det perfekta mordet.

Agenten har gått i pension, tror han i alla fall, men polisen hittar en mördad kvinna där spår efter mördaren effektivt avlägsnats på liknande sätt som i den bok agenten skrivit under pseudonym. Och så hotas USA av en ensam terrorist som i laboratorium lyckats framställa smittkoppssmitta där inte vaccinering hjälper. Då kallas superagenten in igen.

Den amerikanska presidenten sätter sitt hopp till en enda man!

Som sagt, det är en mycket amerikansk bok. Det är korta kapitel som nästan genomgående avslutas med någon form av cliffhanger för att läsare ska läsa vidare. Det händer saker hela tiden och boken är lättläst, så jag kan förstå att den fått bra kritik. För mig blev den ett lätt tidsfördriv och välbehövlig lektion i engelska. Jag ångrar inte att jag gav den en chans, men jag tror inte jag kommer att läsa fler böcker av Terry Hayes.

Inga kommentarer: