måndag 3 oktober 2016

En skärva hopp – Göran Redin

Jag älskar historiska romaner! Karaktärer placerade i ett historiskt skeende som ger berättelsen liv. Det här är den andra delen av Göran Redins berättelse som började med ”Ett fjärran krig”.

Berättelsen sträcker sig från sommaren 1630 till hösten 1631. Tvillingarna Karin och Erik är fortfarande ofattbart unga, men deras liv har tagit dramatiska vändningar. Karin blir anklagad för häxeri och Erik i armén för stöld av ett krucifix från en kyrka. Bådas brott straffas med döden om de blir dömda. Deras äldre bror Anders finner lyckan hos Lovisa och inget kan hota deras framtid och kärlek. Men livet har en hel del krumelurer att bjuda på och ingen går säker.

Det händer en hel del under romanens 377 sidor, men jag erkänner att jag snabbläser om krigslivet, även om jag vet att just det var en väsentlig del av vår historia. Kungen framställs som en riktigt intelligent och beundransvärd, men också som en lite förvirrad varelse, i alla fall när det gäller de kungliga persedlarna.

Jag är så mycket mer intresserad av livet hemma i Sverige, folket på gårdarna, folket i städerna. Hur rättvisan gör snirklar i vidskepelse påhejad av präster, och detsamma gäller de som försöker hjälpa människor så gott det går genom nedärvda kunskaper om växter och renlighet, kunskaper som anses komma från djävulen: läkekonsten.

Hur bräckligt kan inte ett människoliv kan vara när byskvallret tar fart. Och hur mycket makt placeras i inte prästernas och adelns händer, både när det gäller ont och gott.

Nu ska jag öppna den tredje delen i berättelsen, nyligen utkommen på Historiska Media ”Ett bräckligt liv”. Återkommer …

Inga kommentarer: