torsdag 12 januari 2017

Dykaren - Håkan Östlundh

Jag fortsätter läsa nästa bok ”Dykaren” direkt efter att jag avslutat ”Släke”. Jag tyckte den förra boken var bra, men den här är ännu bättre. Så skickligt han berättar, Håkan Östlund, och samtidigt verklighetstroget – visst vet jag att historien är påhittad, men samtidigt känns det som om den kunde vara sann. Det är skrivarkonst när den är som bäst.

Den nu tjugofyraåriga Jenny spelar en stor roll i boken. Hon har mardrömmar, mardrömmar som verkligen skrämmer henne och som gör att hon helst håller sig vaken. I hennes dröm är hon sex, sju år och får åka med sin pappa med långtradaren till Frankrike. De plockar upp en liftare, Jenny somnar och när hon vaknar är hon ensam i hytten. Hon tittar ut och ser något som är så skrämmande att hon vaknar upp ur mardrömmen. Hon går i terapi och hennes terapeut tror att det kan vara ett bortträngt minne som orsakar drömmarna.

Så småningom går hon till polisen och berättar för Sara, en ung och ambitiös ny medarbetare på Gotland. Sara tror att det kan ligga något bakom och efter möte med de andra får Fredrik i uppdrag att sända en förfrågan till franska polisen om försvunna tonåringsflickor och ouppklarade mord under den tid det gäller. Samtidigt finns det en viss skepsis hos poliserna, Jennys föräldrar är skilda och kan det finnas någon annan orsak till att hon vill komma åt sin pappa?

Strax därefter dyker ett par pojkar i ett kalkbrott. Ett cyklop glimmar i vattnet och de ser att det är en dykare med full utrustning, men luftslangen flyter fritt. Först klassas dykarens död som en olycka, men efter obduktionen inser polisen att det är ett mord. Dykaren är inte från Gotland och en stor utredning drar igång där även polis på fastlandet involveras.

Efter traumat i förra boken knakar det i Fredriks och Ninnis äktenskap. Som tur är får inte detta ta för stor plats i berättelsen, utan författaren lägger krutet på dykarens död och Jennys anmälan av sin pappa. Skickligt väver Håkan Östlundh samman ledtrådarna, ibland med någon tillbakablick, men i stort sett i nutid och så småningom börjar de båda händelserna att närma sig varandra.

Så nu ska jag ge mig i kast med nästa bok i serien. Tänk att jag tidigare har missat en så bra svensk kriminalförfattare!

Inga kommentarer: