lördag 14 januari 2017

Terror - Håkan Östlundh

Terror är den tredje boken i Håkan Östlundhs kriminalserie som utspelar sig på Gotland och följer polisen Fredrik Broman och hans kollegor. Det är en spännande bok, rakt igenom.

Först skjuts ett ungt semestrande par till döds med expanderande ammunition från ett gevär. Paret är svenskar men har föräldrar med utländsk bakgrund. En man lyckas fly, men hans egyptiska pass och bil blir kvar. Är det ett hatbrott eller är det något helt annat? När Gotlandsfärjan utsätts för en sprängladdning får händelserna stort utrymme i nyhetsmedia, båda i Sverige och utomlands. Gotland invaderas av reportrar. Gotlandspolisen fortsätter envetet att undersöka personer på Gotland som uttryckt främlingsfientlighet och har samröre med nazistkretsar på fastlandet.

Varför håller mannen som lyckades fly skjutningen sig undan? Är han kvar på Gotland? Var gömmer han sig?

Det är driv i texten och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Däremot tar Fredriks privatliv lite för stor plats i berättelsen. Här har han blivit utsparkad för att han vänstrat med en kollega och han har svårt att helt hålla tankarna på jobbet även när det verkligen behövs.

Jag gillar dock boken även om jag inte riktigt tycker att den håller samma klass som de två första i serien. Det känns som om Håkan Östlund börjar närma sig den generella deckaren. Ibland har jag svårt för när alla verkar stöpta i samma mall. Nu ska jag börja läsa nästa bok och jag hoppas verkligen att den inte är en berättelse som hoppar fram och tillbaka i tiden ”i tid och otid”!

Adlibris Pocket MP3 CD  Bokus Pocket MP3 nedl MP3 CD E-bok CD    


Inga kommentarer: