söndag 5 februari 2017

Den gyllene hårnålen - Maria Gustavsdotter

Det är inte lätt att göra ett omslag - det här omslaget tycker jag är direkt missvisande! Boken ser ut som en överromantiserad tonårsberättelse - men den är så mycket mer! Tyvärr hade jag aldrig valt den här boken i en hylla, och det beror på omslaget. Vad skulle jag inte ha missat då! Gör om och gör rätt till pocketupplagan, Historiska Media! T.o.m. ett kalt omslag med bara en hårnål, hade varit bättre.

Jag gillar när en författare skriver en roman om en historisk persons liv. Författaren tar de händelser som är kända och väver ihop en levnadsberättelse (så skulle det ha kunnat vara). Här har Maria Gustavsdotter valt att berätta om Cecilia Vasa, Gustav Vasas vackra och lite vilda dotter. Som huvudperson har hon valt den fiktiva Märta Svantesdotter, det är ur hennes ögon som Cecilia växer fram till en fullödig romankaraktär.

Märta är bara tio år när hon kommer till Gripsholms slott för att uppfostras tillsammans med Gustavs kungliga barn. Hon är oäkting, men har släktband. Hon längtar efter sin mamma, men hon kommer inte och hämtar henne. I Cecilia hittar hon sin själsfrände och känslorna mellan de båda kommer så småningom att överskrida gränsen för kamratskap. Men det är inget jämställt förhållande mellan de båda. Cecilia är flyktig, hon är den som bestämmer. Märta finns alltid där, i med- och motgång, hon vet sin plats. Hon är beroende av Cecilia om hon inte gifter sig, och det ser hon som ett öde värre än döden. Cecilia gifter sig men kräver ändå att Märta ska finnas där. Alltid.

Det är en härlig roman om kvinnors styrka, för även om Cecilia ger blanka sjutton i hur man uppför sig och inte ens betalar sina räkningar, så kommer hon hela tiden på fötter igen.

Det här var ett riktigt njutbart avbrott från alla deckare jag läst på sistone och jag vill verkligen rekommendera den till alla er som vill ha berättelser med förankring i Sveriges historia!

Maria Gustavsdotter böcker sätts härmed upp på min läslista - hur jag ska hinna med den numera långa listan får bli ett senare bekymmer.

Adlibris inbunden Bokus inbunden





Inga kommentarer: