söndag 19 februari 2017

Två magstarka deckare/spänningsromaner

MemoRandom och UltiMatum blir min första bekantskap med Anders de la Mottes berättarvärld. Hur nära det här skulle kunna befinna sig verkligheten vill jag verkligen inte spekulera i – jag hoppas innerligt att den verkliga världen är långt därifrån, men vem vet. Man brukar ju säga att verkligheten överträffar dikten och Anders de la Motte har ju varit både polis och säkerhetschef.

Här är allt tillåtet för att nå så höga och bra positioner som möjligt. Det gäller både samhällstjänst och den kriminella världen och samarbete och bedrägeri mellan de båda är vardagsmat. Politikerna eller poliserna är själva många gånger lika kriminella som de bovar som åker fast eller dödas. Finns det någon hjälte i de här båda böckerna? Jag är tveksam. För här undanröjs huvudpersoner på löpande band. Samtidigt är böckerna spännande, även om jag inte tycker om den utdragna brutaliteten och ond bråd död.


Jag misstänker att de här böckerna mer talar till en yngre läsarkrets, snart sjuttioåriga damer ska nog inte läsa de här om vi vill ha lite naivitet i behåll. Men efter Trumps seger i USA så börjar jag undra om det inte ligger en hel del i de här berättelserna om hur det går till i de makthungrigas bisarra värld.

Adlibris MemoRandom UltiMatum Bokus MemoRandom Storpocket Pocket UltiMatum Inbunden Pocket    

Inga kommentarer: