onsdag 15 mars 2017

Med dig vågar jag allt – Ted Hesselbom och Anna Lihammer

”Allt kanske inte är vad det ser ut att vara. Vad händer om man skrapar lite på historien? Vänder och vrider på den? Som allt annat i livet är det en fråga om vem som får titta och från vilket håll vi gör det ...” 

skriver författarna Ted Hesselbom och Anna Lihammer – och det håller jag med om.

Boken består av noveller från olika tidsepoker, men tiden hamnar i bakgrunden, historien blir inte vidgad utan mera dunkel. Här finns udda levnadsöden och historier och kärlekshistorier bortom tidsgränser, sammanhållna med en dubbel ring och en påhittad blå växt Mojroten (jag har då aldrig hört talas om den). Cunratus amare victorius, ja – blomman är blå i alla fall och förekommer i de flesta novellerna. Innan den slutliga beskrivningen av blomman hittades på s. 231 trodde jag att det rörde sig om förgätmigej.

Jag gillar Anna Lihammers deckarhistorier i historisk miljö, men de här berättelserna upplever jag som något flummiga. Välskrivna, därom är inget tvivel, men de fångar inte mitt intresse. Den berättelse jag tyckte bäst om var den som hade handlingen förlagd till framtiden, år 2112. Framtiden vet vi inget om och då är det lättare att låta fantasin flöda, i alla fall för läsaren.

I min bokhylla finns endast de böcker som jag kan tänka mig läsa en gång till. Den här boken får inte plats där. 

Adlibris Inbunden Bokus Inbunden  

Inga kommentarer: