fredag 22 september 2017

Mannerheim: Marsken Masken Myten - Herman Lindqvist

Ska jag verkligen läsa en bok om Mannerheim igen? Jag läste ju Dag Sebastian Ahlander, Gustaf Mannerheim, för inte så länge sedan. Jag har alltid gillat Herman Lindqvists sätt att ge mig historiska inblickar, så jag lånade den på biblioteket.

Först tröttnade jag på släktutredningen i början, men sedan så lossnade det. Ordentligt! Den här boken är inte en så okritisk hyllning som Ahlanders, och den går mera på djupet. Den är full av detaljer och framförallt många, många fotografier och citat från tiden. Det tryck som Finland blev utsatt för från öst, och den officiella flatheten från väst, förklarar varför finnarna var tvungna att få hjälp för att inte bli en lydstat till Sovjet - av det enda land som ställde upp: Tyskland.

Då vi flera gånger blivit bedragna av finnarna, önskar vi från finska regeringen mottaga en förklaring, undertecknad av presidenten och utrikesministern, att Finland är berett att kapitulera …”, krav från Moskva.

Under denna tid navigerar en åldrande och sjuklig Mannerheim både som härförare och politisk kontaktman. Han var aktad i omvärlden och han hade kontakter. Han var i mångt och mycket en kvarleva från en svunnen tid, en sirlig överklassman som Hitler benämnde ”den sista riddaren”.

Mannerheim insåg, säkert med många andra, tidigt hotet från Hitler och Tyskland. Han skriver i brev till sin syster Eva våren 1939: ”Vi hava klagat och indignerat oss över ryssarnas metoder och förtryck här, men vad har det varit annat än barnlek vid sidan av Adolphus med sin Oberczekist (överste hemliga polisen) Himmler och hans milda hantlangare. Det är Ragnarök som stundar.”

Man behöver inte vara finländare för att ta till sig den här boken. Den är ganska tjock, men lättas upp av många bildsidor och citatsidor. De citat jag skrivit här är direkt hämtade ur boken.

Ur krig och förtryck kommer sällan något gott för den vanliga medborgaren. Kyrkogårdar fylls med kors. Nu stundar åter en tid där despotiska ledare utmanar varandra. Ve oss!

Inga kommentarer: