onsdag 26 juli 2017

Äkta amerikanska jeans - Jan Guillou

Nu har Jan Guillous stora romansvit kommit fram till 50-talet och då börjar jag också känna igen mig. Så tydligt har nog aldrig min klasstillhörighet utpekats för mig.

Även om min uppväxt skiljer sig enormt mycket från Guillous och huvudpersonen Eriks, så hade vi i alla fall musiken gemensamt. Elvis! Och byxorna, även om vi inte hade äkta jeans, så hade vi något som påminde om dem och vi kallade brallorna för ”farmare”. De skulle sitta som ett extra skinn. Raggarbilarna körde sina rundor och bilarna hade förutom skinnsäten också spelare för EP-skivor. Vi stärkte våra underkjolar i potatismjöl och tuperade och sprayade håret till stora ”hövålmar”, men några frallor i håret användes nog inte - det var en ren skröna. Vi hade vita gympaskor som envisades med att bli solkiga. Mycket krita användes på de skorna! Läppstiftet var rosa och mascaran kolsvart. Det var rock´n roll som gällde. Jag fick besök från Sverige av en något äldre tjej (brevvän) och hennes kjol var enorm, det visade sig att hon hade en underkjol av skumgummi. Min far kallade henne helt enkelt för ”Skumgummirumpan”.

Guillou inleder berättelsen 1953 och berättarrösten får vara den nioåriga Erik, som nu representerar den fiktiva familjen Lauritzen, och som ännu så länge bor i Saltsjöbaden i ett bättre ståndsliv. Det här är en roman om klass. Vilka möjligheter som du har om du är född i rätt grupp och fått utbildning. För även om du förlorar din förmögenhet, så står du inte utan möjligheter. Här behöver mamma Lauritzen inte ta ett städjobb utan kan satsa på arbeten med mera status, även om hon temporärt hamnar i Nils Adamssons affär och säljer ”knullgummi”.

Händelserna i omvärlden berättas ur ett barns perspektiv blandat med lekar och ett fantasiliv som förvandlar tråkiga stunder till något spännande. Ibland tar fantasivärlden över helt, som när Erik och hans kompis slår cowboyerna blodiga så att de måste plåstras om på sjukhus. Men Erik är nog inte riktigt medveten om omvärlden ännu och när Stalins död ropas ut på löpsedlarna, sörjer Erik för han tror att det är Chaplin som är död.

Den här berättelsen liknar ingen av de andra böckerna i serien - och den är fullständigt briljant!

Helt plötsligt skiftar berättelsen fokus. Nu är det Erik som år 1968 berättar om sitt liv i romanen och drömmer om i första hand tentamen, sedan ett författarskap och därefter möjligen revolution. Berättelsen om den nioåriga Erik är den roman han skriver och kontinuerligt sänder till Johanne som numera blivit litteraturkritiker på DN och som han enträget uppmanar att skriva sina memoarer från kriget där hon ingick i den norska motståndsrörelsen, (se boken ”Blå Stjärnan”).

I denna roman träder en kämpande mor fram, hon som förlorat allt materiellt, men inte lämnar sina överklassvärderingar. Hon tar sig an livet med bravur och hennes språkkunskaper ger henne anställningsmöjligheter som inte en kvinna från underklassen hade haft en möjlighet att få. Så trots att livet förändrats drastiskt för Eriks familj, bestående inte bara av Erik utan av mamma och en yngre bror, så är ändå deras möjligheter betydligt bättre än för någon från en underklassmiljö.

Jag har för många år sedan läst Jan Guillous ”Ondskan” och när Guillous alter ego (för det är väl han, i alla fall delvis?) Eric kommer till internatskolan så skiljer sig berättelserna åt väldigt mycket. Så kommer överraskningen och berättelsen får en ny dimension när Guillous alter ego från ”Ondskan” Erik Ponti också kommer till skolan. Smart grepp!

I romanens värld är allting möjligt och om "Ondskan" var den mörka berättelsen om Guillous liv så är "Äkta amerikanska jeans" den ljusa. Vem bryr sig om vad som är sant och vad som är fiktion. Guillous rika fantasivärld har gjort honom till en gudabenådad författare!

Trots allt så är berättelsen om 50-talet den uppväxande Eriks berättelse och han är nog lite trångsynt. Jag hoppas att Guillou ger oss en berättelse om femtiotalet som är lite mer nyanserad och historiskt innehållsrik. Gärna med Johanne som berättare.

Jag upplever den här boken som den bästa i serien.

Inga kommentarer: